Sömn del 1

Ja, om det är något jag insett under förberedelserna här är att tidigare sömnvanor är bara att glömma. Lyckligtvis brukar det skämtas om att jag kan somna på de flesta platsen (exempelvis ett lastutrymme på en båt eller på en livlig pub) så hoppas att det kan ge någon fördel.

Så i ett trestegs inlägg kommer vi fokusera på sömn och de tre viktiga TLS. Tält, Liggunderlag och Sovsäck. Vi börjar underst med:

Liggunderlag

Dess syfte är främst isolering mot marken, men också för att göra det mjukare att sova. Det finns en uppsjö av varianter i olika material, från skumgummi till uppblåsbara. Liggunderlagets isolerade förmåga mäts i R-värde, där högre värde betyder mer isolering och bättre för kyla. Utan att gå in på för mycket fysik så är isolering mot marken viktig vid sömn eftersom i princip hela kroppen kommer i kontakt med den (där hade varit bra att kunna sova ståendes som hästarna). Under Derbyt kommer vi sova ute varje natt i bergsmiljö och då min förmåga att hantera kyla är usel, var ett krav R-värde på minst 4. Vikten är också en faktor och där hade jag satt 500g som gräns, vilket gjorde valmöjligheterna rätt begränsade.

Snöade in på TermaRest och var länge inne på deras women variant innan jag insåg nackdelen med att vara en giraff – jag var helt enkelt för lång… Hade en kamp mellan högre vikt vs högre R-värde innan jag beslutade mig för en NeoAir XLite – R-värde 4,2 och en vikt på 360gram.

So far har den nått upp till förväntningarna, även om jag halvt förväntar mig att den ska få pyspunka så fort man petar på det. Prasslet stör mig inte alls och rätt smidig att fylla med luft.